söndag 21 augusti 2011

Dag tjugoåtta - Känslomässig berg och dal bana

I hårda vindar snett framifrån lämnade vi Åhus bakom oss. Det kändes inte som om vi kom framåt över huvud taget och vi fick kämpa hårt i nedförsbackarna för att hålla femton kilometer i timmen. Och samtidigt fick man hålla hårt i styret för att inte svaja ut mitt i vägen. Kändes hopplöst. När vi hade cyklat drygt 3 mil så var vi framme i Brösarp, trötta på och av vinden intog vi där våran lunch och la oss sedan och sov i gräset några minuter, precis vad vi behövde!

Efter Brösarps backar så hamnade vi i lä av skogen och det gick riktigt lätt och därefter fick vi till och med medvind! Sista milen in mot Ystad ville vinden inte vara med oss längre, så vi fick avsluta cykeldagen som vi började den, trampa utan att man tycker att man kommer någon vart. Men vi kom faktiskt framåt och anlände till slut till campingen i Ystad, den dyraste, trångaste och sista på denna resa. På campingen fick vi sällskap av Annika och Pelle som börjar bli ett känt inslag i denna blogg. De är ute på en liten minisemester och ska imorgon ta emot oss när vi kommer i mål, detta tackar vi hjärtligt för.

Kvällen tillbringades på en mysig restaurang i Ystad, där vi firade att vi klarat (nästan) utmaningen vi antagit. Imorgon väntar vi oss en härlig dag, drygt 3 mil till Smygehuk. Tanken på att vi faktiskt kommer klara av att cykla från Treriksröset till Smygehug får det att pirra lite gött i magen.

Så här långlt har vi cyklat de sista dagarna
Dag 20, 41 km (1683 km)
Dag 21, 120 km (1803 km)
Dag 22, 103 km (1906 km)
Dag 23, 90 km (1996 km)
Dag 24, 123 km (2119 km)
Dag 25, 94 km (2213 km)
Dag 26, 131 km (2344 km)
Dag 27, 64 km (2408 km)
Dag 28, 75 km (2483 km)